fredag 17 maj 2013

Grading rubric language and power


Speech Comprehension

Summary of speech
Eleven kan förstå huvudsakligt innehåll och uppfattar väsentliga detaljer, samt med viss säkerhet även underförstådd betydelse, i talad engelska i relativt snabbt tempo, och i skriven engelska, i olika genrer och av avancerad karaktär.


Eleven visar sin förståelse genom att översiktligt redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehåll och detaljer samt genom att med godtagbart resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.










välgrundat redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehåll och detaljer samt genom att med tillfredsställande resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.

Eleven kan förstå såväl helhet som detaljer, samt även underförstådd betydelse, i talad engelska i snabbt tempo, och i skriven engelska, i olika genrer och av avancerad karaktär.





välgrundat och nyanserat redogöra för, diskutera, kommentera och dra slutsatser om innehåll och detaljer samt genom att med gott resultat agera utifrån budskap och instruktioner i innehållet.


Strategies for Gathering and Using Information
Finding sources
Eleven kan välja och med viss säkerhet använda strategier för att söka relevant information, strukturera den och värdera olika källors tillförlitlighet.


med säkerhet använda strategier för att söka relevant information, strukturera den och värdera olika källors tillförlitlighet.



Eleven väljer texter och talat språk från olika medier och kan på ett relevant sätt använda det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
på ett relevant och effektivt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.
på ett relevant, effektivt och kritiskt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion.


Writing and Speaking


Presentation
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig varierat, tydligt och strukturerat.

Eleven kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation.

Eleven bearbetar, och gör välgrundade förbättringar av, egna framställningar.
varierat, nyanserat, tydligt och strukturerat.




och anpassning till syfte, mottagare och situation.



välgrundade och nyanserade förbättringar av, egna framställningar.
med god precision, varierat, nyanserat, tydligt och välstrukturerat.



och god anpassning till syfte, mottagare och situation.


I muntlig och skriftlig interaktion i olika, även formella och komplexa, sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt, relativt ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation.

Dessutom kan eleven välja och använda i huvudsak fungerande strategier som i viss mån löser problem i och förbättrar interaktionen.




ledigt









fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.
med flexibel och effektiv anpassning till syfte, mottagare och situation.






väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt.


Culture and society

Language and power

Comparison
Eleven diskuterar översiktligt några företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används,

och kan då också göra enkla jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

utförligt några företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används,



och kan då också göra välutvecklade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.

utförligt och nyanserat några företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används,


och kan då också göra välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar